Kunstcafé: Extensive Guided Tour – Air in Zuidoost

Op zaterdag 15 februari vindt tijdens de finissage van de tentoonstelling Air in Zuidoost ook een Kunstcafé plaats met een bijzondere extensive guided tour, die bestaat uit gesprekken met en over de kunstenaars en geïnspireerde performances.

Programmamaker Claudio Ritfeld gaat in gesprek met kunstenaars Mirjam Linschooten, Razia Barsatie, Marieke Zwart en Su Tomesen. Met curator Renske de Jong praat hij over de werken van Halimatu Iddrisu, Stephen Tayo en Esraa Elfeky.
Na elk gesprek krijgt het publiek de gelegenheid vragen te stellen aan de kunstenaars.

Klik hier om je aan te melden

vlnr: Curator Renske de Jong, Halimatu Iddrisu, Su Tomesen, Mirjam Linschooten, Esraa Elfeky, Marieke Zwart en Razia Barsatie.

De genoemde kunstenaars hebben het afgelopen jaar deelgenomen aan het artist in residence programma van CBK Zuidoost en nieuwe werken gemaakt geïnspireerd op Amsterdam Zuidoost. Tijdens de extensive guided tour vertellen de kunstenaars hoe zij hun verblijf in Zuidoost hebben ervaren en op welke manier zij zich hebben laten inspireren door de Bijlmer en haar bewoners.

Kunstenaar Mirjam Linschooten doet tijdens het Kunstcafé een lecture performance. Daarna volgt een korte performance die theatermaker Nii Ocquaye Hammond ontwikkelde als reactie op het werk van Mirjam Linschooten, in samenwerking met antropoloog Marleen de Witte en begeleid door Yusuf Nuweku.

De stemmen van onze voorouders
Over de performance zegt Nii Ocquaye Hammond: “Door voorouderlijke entiteiten te activeren betreden ze het universum van onze geest, via de collectieve zintuigen die ons bewustzijn voeden. Middels introspectie en reflectie worden we ons bewust van onszelf en onze gewoontes in aanwezigheid van onze voorouders. Leven we volgens voorouderlijke intenties, respecteren we de kennis en waarden die ons zijn nagelaten, ons erfgoed en onze cultuur? Horen we de stemmen van onze voorouders nog? Dan kunnen we hun zegeningen ontvangen. Dan wordt de wijsheid aan ons doorgegeven en aan onze kinderen, zelfs aan de kinderen van onze kinderen. Deze performance creëert ruimte voor de Afrikaanse erfgoed-entiteiten om te ontwaken als levende wezens. Wanneer ze ritueel worden aangeroepen met de voor hen gangbare rituelen, zijn ze dan bereid om te luisteren en onderling in gesprek te gaan?”

Programma

15:00 – deuren open/inloop
15:30 – start guided tour met Q&A (deel 1)
16:30 – 16:45 Pauze
16.45 – Start Guided Tour met Q&A (deel 2)
17:30 – 18:00 Borrel met hapje en drankje

Klik hier om je aan te melden

De kunstenaars

Steven Tayo

In zijn doorlopende project In Motion, Tracing the Familiar laat Stephen Tayo zien hoe zijn werkpraktijk de mode-, kunst- en cultuurfotografie overstijgt om bredere sociale kwesties te verkennen door gebruik van een unieke en intieme lens. In de Bijlmer verdiepte hij zijn onderzoek naar hoe stadsgezichten en hun bewoners in Londen, Parijs, New York en Bijlmer een gevoel van saamhorigheid definiëren.

Su Tomesen

Su Tomesen werkte tijdens haar residency aan de participatie-performance Bijlmersymfonie, een mix van verschillende muziekstijlen van bewoners van de flat Geldershoofd die op 7 juli te horen was vanaf de balkons van de deelnemende bewoners. Tijdens de expositie toont ze de video-installatie Living Building, een autonoom werk dat uit het evenement voortkomt in de vorm van een honingraatflat.

Halimatu Iddrisu

Het werk van Halimatu Iddrisu verkent het contrast tussen de traditionele regels van het dragen van de hijab en de liberale kleedstijlen met de hijab door moslimvrouwen in Ghana. De kunstenaar laat zich inspireren door haar thuis en de strengere islamitische scholen in Accra, terwijl ze de contrasterende vrijheid van de Zongo-gemeenschap in Accra en Kumasi ervaarde. In Amsterdam zet ze dit onderzoek voort.

Esraa Elfeky

De multimedia-installatie van Esraa Elfeky analyseert een gesprek tussen twee kanalen die in de buurt van twee van haar verblijfplekken gesitueerd zijn: één in de Amsterdamse Bijlmer en de ander op het Egyptische platteland vlakbij het huis van haar vader. Hoewel ze fysiek ver uit elkaar liggen, delen deze kanalen een band in haar geheugen en refereren ze aan thema’s als milieuveranderingen en waterpolitiek.

Mirjam Linschooten

In haar (langer lopend) project How to Exit and How not to Enter, doet Mirjam Linschooten onderzoek naar een groep beelden uit West-Afrika die zij in haar bezit heeft gekregen. Tijdens haar verblijf in de Bijlmer ontmoette ze bewoners van Amsterdam Zuidoost en sprak ze met hen over hoe zij zich ten opzichte van deze groep houten beelden verhouden – door experts afgedaan als kopieën. Voor de expositie maakt ze hiervan een verslag van in de vorm van een installatie.

Marieke Zwart

Marieke Zwart startte aan een langdurig tekenproject over zorg in de Bijlmermeer. Voor het eerste hoofdstuk van haar tekeningenreeks liep Zwart mee met verloskundige Willemijn Speelman en Kraam Professional Joyce Aboagye tijdens hun bezoeken aan cliënten, moeders in Zuidoost. Met een schetsboek en een videocamera kon ze de intimiteit van de zorg observeren in veel warme kraamkamers in Zuidoost.

Razia Barsatie

Razia Barsatie reisde als eerste Nederlandse kunstenaar naar Kumasi, Ghana, om daar een residency te doen in het kader van het uitwisselingsproject met de Universiteit van Kumasi (KNUST). Tijdens haar residency verdiepte ze zich in de rijke culinaire landschappen van zowel Suriname als Ghana om hun culturele en agrarische geschiedenis te begrijpen en te vergelijken. In beide keukens staan cassave, yam, rijst en bakbanaan centraal.