Laden Evenementen
  • Dit event is voorbij.

Event Navigation

Tentoonstelling BEZIELD: zeven kunstenaars over religie, rituelen en dood

10 mei 2014 @ 11:00 - 28 juni 2014 @ 17:00

In de tentoontelling BEZIELD: zeven kunstenaars over religie, rituelen en dood reflecteren Koštana Banović, Avantia Damberg, Lena Davidovich, Remy Jungerman, Hamid El Kanbouhi, Ida van der Lee en Saliou Traoré vanuit diverse standpunten op deze materie.

Inhoud
Religie en rituelen geven houvast om met onzekerheden en moeilijke situaties om te gaan. De dood (van een geliefd persoon) of de eigen sterfelijkheid is misschien wel één van de meest moeilijk te bevatten gebeurtenissen in het leven, maar is tegelijkertijd een onlosmakelijk aspect van het leven. In de tentoonstelling BEZIELD wordt vanuit diverse standpunten op deze materie gereflecteerd. Zo filmt Koštana Banović een islamitisch rouwritueel, vertelt het werk van Avantia Damberg over het leven na de dood, verbeeldt Lena Davidovich de belevenissen van een man die opstond uit de dood, verwijst het werk van Remy Jungerman naar voorouderverering, toont Hamid El Kanbouhi tekeningen en schilderijen over dit thema, begeleidt Ida van der Lee met rituele kunst de herdenking van doden en maakt Saliou Traoré een performance (en film) over religie en dood die zich afspeelt in de openbare ruimte van Amsterdam Zuidoost.

Uitgelicht
Kunstenaars Lena Davidovich en Remy Jungerman wonen/werken in Amsterdam Zuidoost:

Lena Davidovich(Bobruisk, Wit-Rusland, 1970)tekent en maakt animaties over verhalen die haar persoonlijk raken. Met haar werk wil ze de menselijke perceptie over mogelijkheden en begrenzingen in twijfel trekken en laten zien dat er meer mogelijk is dan we ons kunnen voorstellen. De animatie Raised from the Death – P1, (2004) is gebaseerd op een documentaire over een Nigeriaanse pastor die omkwam in een ambulance na een auto-ongeluk. Na de kerkdienst op zijn begrafenis, stond hij op uit de dood. De film van Davidovich vertelt over wat de pastor ervoer tijdens zijn fysieke dood. Raised from the Death – P2, (2005-06) heeft de vorm van een dagboek en is gebaseerd op de getuigenis van de vrouw van de pastor.

Remy Jungerman (Moengo, Suriname,1959) maakt collages, beelden en installaties. In zijn werk combineert hij de verschillende culturele werelden waarin hij leeft. Zijn werk refereert zowel aan de esthetiek van rituelen van de Winti en de Marroncultuur uit Suriname als aan Westerse kunststromingen. Zijn werk FODU: ultimate resistance (2014) toont twee kubussen die – door de elementen die er op voorkomen – verwijzen naar Afro-religieuze contexten en voorouderverering. Jungerman heeft de kubussen bedekt met Surinaamse en Afrikaanse (Vlisco) stof, en met kaolin, een fijne spierwitte kleisoort die veel in zijn geboortestreek voorkomt en wordt gebruikt bij Wintirituelen en voorouderverering.