NU: AIR in Zuidoost # 2017

november 11, 2017 12:08 pm

Kunstenaars: Aliansyah Caniago, Brian Elstak, PolakVanBekkum, Maartje Jaquet, Evy Jokhova & Sangiorgio Dallajee Blonk, Maria Lepistö & Miyuki Inoue & Alina Ozerova, Zanele Muholi, Nieuw Jurk / Esther Meijer, Tom T. Smit
Te zien t/m 9 december

De tentoonstelling AIR in Zuidoost #2017  laat werken zien van (inter)nationale kunstenaars die dit jaar deelnamen aan een  artist-in-residence programma in Amsterdam Zuidoost en met hun werk een relatie zijn  aangegaan met of reflecteren hebben op  dit deel van Amsterdam. De kunstenaars verbleven (bijna allemaal) in Heesterveld, waar het BijlmAIR-atelier is  gevestigd. De expositie maakt duidelijk dat de samenleving van Zuidoost (inter)nationale kunstenaars telkens weer op een bijzondere manier weet te inspireren.

BijlmAIR is een artist-in-residence van CBK Zuidoost, in samenwerking met Bradwolff Projects en Stedelijk Museum.

Met dank aan Open Ateliers Zuidoost Artist in Residence voor de residency van Maria  Lepistö.

 

Kunstenaars

Aliansyah Caniago
NOW, 2017 , installatie van foto’s, geluid  en schilderijen

Kunstenaar Aliansyah Caniago (Indonesië, 1987) besloot één jaar na zijn afstuderen aan de kunstacademie in Bandung om te stoppen met schilderkunst omdat hij dit te ver van hemzelf en de mensen om hem heen afstond. Hij ontwikkelde een vorm van performance en installatie kunst, in samenwerking met de lokale gemeenschap en gericht op projecten waar hij de acute sociaalecologische verandering in zijn omgeving kan weergeven.

Zijn project ‘NOW’ waaraan hij tijdens zijn artist-in-residence in de Bijlmer aan werkte is een commentaar op zijn directe omgeving. ‘NOW’ gaat voornamelijk over migranten, de mensen die vanuit Indonesië naar Nederland kwamen en hier nu voor generaties wonen. Hoe verschilt hun ‘prachtige Nederlands-Indië-verhaal” met het verhaal dat Caniago in Indonesië heeft geleerd? Caniago keert de perspectieven om en onderzoekt wat identiteit kan zijn en welke rol Indonesië daarin speelt. Het resultaat is een reeks van stimulerende, grensoverschrijdende beelden van wat we denken te weten en wat wij denken dat we zijn: een weerspiegeling van onszelf door de ogen van een ander.


Brian Elstak
M54, 2017, installatie van hout, acrylverf, soundscape

Brian Elstak (Zaandam, 1980) is beeldend  kunstenaar: “Your friendly neighbourhood artist. Armed only with a pencil as sharp as his wits”. Hij illustreert, schildert en is een verbinder tussen verschillende creatieven en verhalenvertellers. Zijn personages ontleent hij van de popcultuur en uit de samenleving. Elstak maakt deel uit van het interdisciplinaire kunstenaarscollectief LFMC (Lowrey Foley McClane).

In opdracht van CBK Zuidoost en het Amsterdam Museum maakte Brian Elstak het werk ‘M54’, een werk over de verhouding tussen centrum en periferie in de stad Amsterdam. Voor Elstak is de metro van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuidoost bij uitstek de vertaler van deze verhouding. Hij verbleef een maand lang in het atelier van CBK Zuidoost in Heesterveld, waar metro 54 praktisch voor de deur stopt. Gedurende die maand observeerde hij de passagiers in deze metrolijn. Zo ontstond zijn werk M54, een driedimensionaal houten schilderij in de vorm van een man die met de metro reist en de basis is van allerlei verschillende metroverhalen. Bij het werk M54 hoort een speciaal gemaakte soundscape van Rfx en Nav Beats.

Schrijver RFx (Reinier Fosch, 1978, Zaandam) maakte samen met producer Alberto Arifi, alias

Nav Beats het album ‘Reintje Aan De Praat’ als soundscape bij M54.

PolakVanBekkum
Gaan Om te Zijn, 2017, film, 7 min.

Kunstenaars  Esther Polak (Amsterdam, 1962) en Ivar van Bekkum (Rotterdam, 1965 ) zijn in hun werk voortdurend op zoek ervaringen te kantelen van landschap en beweging daarin. Zij laveren tussen de analoge en digitale wereld. Voor elk project vinden zij een nieuwe manier om beweging in het landschap te coderen.

‘Ik loop, jij fietst, zij skateboardt. Wij gaan om te zijn. Er zijn mensen die met hun telefoon lopen, er zijn mensen die uit een auto stappen, er hangt was tussen twee bomen te drogen, of je gaat een trapje op.’  Wat zeg je eigenlijk als je door de stad loopt? ‘Gaan Om te Zijn’ is een  ontdekkingsreis. Drie generaties, grootouder-ouder-kind. Alle drie lopen ze een zelfde route door een kenmerkend stukje Amsterdam Zuidoost. Samen maar niet tegelijkertijd.


Maartje Jaquet
Amsterdamse mensen, 2017, pen, potlood en aquarel

Maartje Jaquet (Egmond aan Zee, 1963) is in 1999 afgestudeerd aan de Rietveld Academie. Ze werkt in verschillende media: fotografie, video, collage, poëzie, tekenen en schilderen. De laatste jaren is ze veel bezig met het tekenen en schilderen van mensen op straat, in de metro, in de wachtkamer, enzovoort.

Tijdens haar residency in Zuidoost werkte ze aan een groter project: Amsterdamse Mensen. In deze tijd van groeiende intolerantie wil Jacquet op haar eigen manier een bijdrage leveren door een serie tekeningen te maken van mensen in onze stad, Amsterdam. Ze maakt tekeningen van allerlei mensen op straat, in de tram, in de wachtkamer, in de metro. Met enkel een zwarte pen, of met potlood en aquarel. Met als uitdaging om met een minimum aan lijn en kleur de geportretteerden te laten zien, een menselijkheid die over alle grenzen heen gaat.

 

Evy Jokhova en Sangiorgio Dallajee Blonk
How to live together? 2017, video-installatie

Evy Jokhova (Zwitserland, 1984)  is een multidisciplinair kunstenaar wiens werk dialoog en/of relaties aangaat met sociale antropologie, architectuur en filosofie. Ze schildert, tekent, filmt, maakt sculpturen en installaties en doet participerende evenementen, waarmee ze streeft de kloof tussen al deze disciplines te overbruggen. In haar multidisciplinaire werk reflecteert Evy Jokhova veelal op architecturale en sociale structuren en/of vormen en hoe deze zich tot elkaar (kunnen) verhouden. Tijdens haar verblijf in BijlmAIR is ze gaan samenwerken met kunstenaar Sangiorgio Dallajee Blonk ( Nederland, 1992) een jonge maker uit Amsterdam Zuidoost actief op het gebied van media, muziek, fashion en kunst. Samen maakten zij een nieuw werk over de Bijlmer genaamd ’’How to live together?”, waarin het externe perspectief van Jokhova en de interne blik van Dallajee met elkaar versmelten.

‘How to live together?’ is een 3-kanaals video-installatie over de architectuur van de Bijlmer, Amsterdam Zuidoost, van kunstenaars Evy Jokhova en Sangiorgio Dallajee Blonk. Het project onderzoekt hoe architectuur wordt gebruikt, begrepen en bewoond. Wat is sociale ruimte en kan elke ruimte sociaal zijn? ’’How to live together?” onderzoekt de relatie tussen architectuur, het individu en de gemeenschap in een reeks van in scène gezette handelingen en observaties die samen het oude verhaal van Heaven and Hell – een verhaal over menselijke samenwerking – navertellen.


Maria Lepistö, Miyuki Inoue en Alina Ozerova
Bob Marley Is The Name Of A Bird, 2017, audiovisuele installatie

In het werk van de drie kunstenaars Maria Lepistö (Zweden, 1987), Miyuki Inoue (Japan, 1984)  en Alina Ozerova (Ruslan, 1983) staat geluid en stemmen centraal. Lepistö maakt vooral performances en video, waarbij ze zich vooral richt op het geluid van taal en onze stemmen. Inoue maakt geluidsinstallaties, performances en audiovisueel werk gebaseerd op stemmen van andere mensen. En Ozerova werkt met film en geluid en onderzoekt hoe deze media de menselijke zintuigen kunnen over bruggen. Deze fascinatie voor geluid komt terug in het project dat ze in de Bijlmer ontwikkelden.

Een project over de Ringmasters, een Surinaamse zangvogelvereniging. Afgelopen zomer hebben de drie  kunstenaars iedere zondag doorgebracht op een veld in Zuidoost waar de mannen van Ringmasters bezig waren om vogels te leren zingen. Uit deze ontmoetingen is een soort portret in beeld en geluid ontstaan waarin de  kunstenaars de trainingsroutines en de kleine rituelen tussen de mannen en de vogels laten zien. Is het een sport? Een levensstijl? Of een excuus voor deze mannen om elkaar te ontmoeten? De vogels en mannen delen een zelfde immigratiegeschiedenis – van Zuid-Amerika naar Amsterdam. In de Nederlandse media worden de wedstrijden tussen zangvogels geïntroduceerd als een nogal bijzondere hobby van een geïmmigreerde minderheid.

Je moet je vogel echt kunnen doorgronden, zeggen de Ringmasters. Je moet heel goed kunnen luisteren, zeggen ze. Luister je mee?

Met dank aan: Agency of cultural affairs, Government of Japan, Konstnärsnämnden – the Swedish Arts Grants Committee and OAZO Air

 

Zanele Muholi
Somnyama Ngonyama, 2017, fotografie

Zanele Muholi (Zuid-Afrika, 1972) is een betrokken fotograaf en visueel activist. In haar werk onderzoekt, documenteert en verbeeldt zij de zwarte LGBTQI identiteit in het hedendaagse Zuid-Afrika. Muholi’s  zelfbenoemde  missie is: ‘to re-write a black queer and trans visual history of South Africa for the world to know of our resistance and existence at the height of hate crimes in SA and beyond’. Zij ontving verschillende prestigieuze prijzen voor haar werk, waaronder in 2013 de Prins Claus Prijs. Muholi woont en werkt in Johannesburg, Zuid-Afrika.

Somnyama Ngonyama (Hail the Dark Lioness, 2015-heden) is Muholi’s meest recente fotografische serie.  In deze reeks zelfportretten, een radicaal nieuwe stap in haar werk, beeldt de kunstenaar zichzelf af in de vele gedaanten die zij als zwarte lesbische vrouw belichaamt, in vaak theatrale ensceneringen. Met de extreem hoge zwart-wit contrasten die ze gebruikt, legt ze de nadruk op haar ‘blackness’.  Muholi speelt in deze serie met de culturele verwijzingen die de vaak zo complexe Afrikaanse kapsels bevatten, door zich te tooien met haarcreaties waarin volstrekt banale huishoudelijke voorwerpen zijn verwerkt, zoals wasknijpers of schuursponsjes.  De portretten in AIR in Zuidoost # 2017 heeft Muholi gemaakt tijdens haar residency in Amsterdam Zuidoost.

 

Nieuw Jurk / Esther Meijer
Yung Yurk, 2017, documentaire

Nieuw Jurk is het label ontwerpster Esther Meijer (Hoorn, 1981). Jeugdcultuur en diversiteit zijn een grote inspiratiebron in haar werk. Sinds 2010  staat Meijer bekend om haar conceptuele en unieke shows en projecten, waarbij mode wordt gepresenteerd op een innovatieve en multidisciplinaire manier. Mode is voor haar een middel om aandacht te vragen voor sociaal maatschappelijke onderwerpen.

NieuwJurk’s nieuwe documentaire Yung Yurk is een tijdsdocument over de grootste muziekstroming binnen de hedendaagse  jeugdcultuur: hiphop,  en de prominente rol van mode binnen deze subcultuur. De documentaire bestaat uit losse portretten  van jonge selfmade rapartiesten: Bokoesam, SoulTrash en ANBUGang. Ontwerpster Esther Meijer brengt deze pioniers en de voorbeeldrol die ze vervullen voor hun jeugdige fans en volgers in beeld in een actueel en persoonlijk project. Ze behandelt onderwerpen  zoals merchandising en mode, imago en sociale media, herkomst en drive. Meijer ontkracht het eenzijdige clichébeeld van rappers en geeft een nieuw perspectief  op het multidisciplinaire werk van deze nieuwe generatie artiesten.


Tom T. Smit
schilderijen, 2016, acrylverf en tekst

In de schilderijen van Tom T. Smit (Amsterdam, 1964) wordt het spanningsveld tussen de dubbelzinnige werkelijkheid en het individu onderzocht. Door in het werk de dubbelzinnigheid te benaderen stelt hij zichzelf ter discussie en laat hij zien wat dit met hem doet.

Met het gebruik van biomorfische vormen of “evolutionaire suggesties” refereert Smit aan de natuur en levende organismen in een ruimte schijnbaar parallel aan de realiteit.

Tijdens zijn werkperiode in de Bijlmer werkte Smit voor het eerst met tekst en olieverf; in dit geval het buurtnieuws van Amsterdam Zuidoost. Het stedenbouwkundige plan van de Bijlmer  is geïnspireerd op de functionele stad ideeën van de architect Le Corbusier. Deze ontwikkelde ‘Modulor’, een wiskundige benadering van de menselijke maat in de architectuur. Voor Tom T. Smit is het buurtnieuws de menselijke maat, in de overvloed van data die we dagelijks tot ons krijgen in de digitale cultuur. Hij probeert hiermee een gelaagdheid te krijgen die recht doet aan de multi dimensionaliteit van de gemeenschap.

Save

Save

Tags : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Commententaren zijn gesloten.