LAATSTE WEEK! TENTOONSTELLING ODE AAN DE BIJLMER

oktober 1, 2018 10:04 am

Nog te zien t/m 20 oktober 2018
Dit jaar bestaat de Bijlmer 50 jaar. Ode aan de Bijlmer is een groepstentoonstelling waarin de elf  kunstenaars in hun werk reflecteren op  de stedenbouwkundige realisatie van de Bijlmer en de actuele hervormingen. Er is door de jaren heen veel aandacht voor de Bijlmer geweest, met name over alles wat niet goed ging. De wijk die bij oplevering werd gezien als ‘stad van de toekomst’ werd al na 25 jaar deels afgebroken. Het utopische stedenbouwkundig plan van Siegfried Nassuth werd afgedaan als grote mislukking. De Bijlmer had en heeft nog steeds een stigma, vooral voor mensen die er nog nooit zijn geweest.

Ondertussen bestaat dit stadsdeel al weer een halve eeuw en wordt er al die tijd al gewoond, gespeeld, geleefd en gewerkt en groeit er al weer een derde generatie kinderen op. Er zijn flats gesloopt, er zijn flats grondig gerenoveerd, het stedenbouwkundig plan is drastisch veranderd en er wordt nog steeds gebouwd; de wijk is nog steeds in ontwikkeling. De kunstenaars in de expositie Ode aan de Bijlmer laten de Bijlmer zien als monument, als stedenbouwkundige vernieuwing, als utopie, als bijzonder en afwijkend of als jeugdsentiment. Rode draad in de tentoonstelling is een autonome beeldende vertaling van een positieve ervaring met deze wijk.

Met werk van:
Sonja de Boer – tekeningen
Lard Buurman – film / fotografie
Syd D. Doscher – fotografie / boek
Kaleb de Groot – sculptuur in tuin
Hans van Houwelingen – maquette / installatie
Evy Jokhova –  textiel
Katrin Korfmann – fotografie
Patrick Koster / Thérèse Zoekende – video en foto’s
MOHA – performance / artist-in-residence
Pieter W. Postma –  sculptuur
Studio Wesseling – sculptuur / installatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Studio Wesseling en de Grote Glijbaan van Karin Daan

Studio Wesseling presenteerde zaterdag 29 september een nieuw (tijdelijk) werk in het publieke domein van Amsterdam Zuidoost, op het op het CBKunstplein (gelegen tegenover CBK Zuidoost): een herinterpretatie van het verdwenen kunstwerk ‘De Grote Glijbaan’ van Karin Daan. Dit iconische kunstwerk uit 1976 nabij de Amsterdamse metrohalte Ganzenhoef verdween in 2003 op nooit opgehelderde wijze tijdens de stedenbouwkundige vernieuwing van de Bijlmermeer. Dit tot groot verdriet van de kunstenaar én de vele kinderen – nu volwassenen – die in hun jeugd het kunstwerk als speelobject gebruikten. Menig inwoner van Zuidoost verhaalt nu nog vol vuur over hoe men als kind van grote hoogte over de cortens stalen banen naar beneden gleed. Veel bewoners wensen eigenlijk de terugkomst van ‘De Grote Glijbaan’ maar dit lijkt onhaalbaar. Centrum Beeldende Kunst Zuidoost heeft Studio Wesseling gevraagd zich te laten inspireren door dit verhaal. Floor Wesseling (1975), oprichter van Studio Wesseling, is een grafisch ontwerper die is opgegroeid in de Bijlmer. Ook hij is als kind van de Grote Glijbaan geroetsjt. Het tijdelijk kunstwerk van Studio Wesseling wordt een  ode aan ‘De Grote Glijnbaan’ en staat stil bij de manier waarop kunst op straat zich nestelt in het collectieve geheugen van een samenleving.

Tags : , , , , , , , , , , , , , , , ,

Commententaren zijn gesloten.