City Cells – Karin van Dam
Je staat hier midden in het visitekaartje van Zuidoost zoals het zichzelf graag wil tonen aan de buitenwereld. Als een feniks is het stadsdeel uit haar as herrezen. Hier manifesteert de naamsverandering van de Bijlmer naar Zuidoost zich op haar best.
Als eerste valt het imposante treinstation op. Op grote pijlers spuugt het station een constante stroom aan mensen uit. Het hele station is ingericht op crowd control om de grote aantallen bezoekers voor de Amsterdam ArenA en de grote concerthallen onder controle te kunnen houden. Daarnaast is de architect, Jan van Belkum, bijzonder trots op zijn inspanningen het station duifvrij te maken. Let maar eens op, zelden is er een duif te vinden in het station. De duif werende maatregelen zijn zo onzichtbaar mogelijk toegepast. Als je goed kijkt zie je dunne draadjes gespannen op plekken, waar vogels graag zitten, die het onmogelijk voor ze maken om neer te strijken. Vanaf dit punt, in het midden van het plein, zie je ook een klein hoekje van wat vanaf de start van het voetbalseizoen 2018-2019 de Johan Cruijff ArenA gaat heten. Dit gigantische stadion van Ajax ziet eruit als een toekomstdroom van dertig jaar geleden, inclusief kleine ufo’s op de hoeken van het stadion. Het is een bekende vorm van city branding om zo’n prestigieuze publiekstrekker te plaatsen in Zuidoost en het gebied daarmee ‘op de kaart’ te zetten.
Natuurlijk is er ook nog het kunstwerk van Karin van Dam waar je nu onder staat, City Cells. Zij kreeg de opdracht om een kunstwerk te ontwerpen dat de Amsterdamse Poort met het stationsgebied en de ArenA Boulevard verbindt. De entree van de Amsterdamse Poort moest herkenbaarder worden, maar nog steeds een open en lichte doorgang blijven. Van Dam is daar goed in geslaagd. De open structuur laat veel licht door en vanuit de trein is het werk al zichtbaar. ’s Avonds wordt het werk verlicht. De vorm van de City Cells refereert onder andere aan de honingraatstructuur van de oude Bijlmerflats. De cellen zijn gebaseerd op de vorm van verschillende zaden en planten die in de zeventiende en achttiende eeuw door de VOC en de WIC naar Nederland zijn verscheept. De puntige uitsteeksels zijn naar binnen gekeerd zodat vogels niet op het kunstwerk kunnen zitten.
In het vernieuwde Amsterdam-Zuidoost is iedereen welkom, behalve de duif.