Publiek programma The Third Dimension

Rond de tentoonstelling The Third Dimension van patricia kaersenhout hebben we een publiek programma ontwikkeld. Met gesprekken, dans, een extra tentoonstelling, de resultaten van een participatieproject en een bijzondere performance. Sommige onderdelen vallen samen met de Black Achievement Month, en met de Museumnacht op 5 november.


Donderdag 13 oktober

Gespreksstof: Vrouwen in beweging, The New Legacy

18.30 Inloop: mogelijkheid tot bezichtigen expositie inclusief drankje en klein hapje
19.30 – 21.00
: Gesprek

Imagine IC organiseert, in samenwerking met CBK Zuidoost, een ‘Gespreksstof’ in het kader van Black Achievement Month. Moderator Ernestine Comvalius spreekt met drie jonge vrouwen van kleur (waaronder Lara Nuberg en Isabelle Britto) die zich in hun werk actief bezighouden met antiracisme, emancipatie en de representatie van (de geschiedenis van) Zwarte vrouwen en vrouwen van kleur. Wat is de status quo van de zichtbaarheid van Zwarte vrouwelijke makers, en vrouwelijke makers van kleur heden ten dage? En de rol van deze makers voor zichtbaarheid van vrouwen? Wie inspireert deze makers, en met welke kennis, bronnen en ervaring geven zij hun werk vorm? Op welke vrouwen en bewegingen bouwen zij voort? Hoe kunnen we dit hedendaagse activisme erfgoed bewaren en delen? En, welke legacy hebben zij voor ogen?

RSVP: Verplicht ivm catering. Aanmelden via info@imagineic.nl

Vrijdag 14 oktober

Kunstcafé: Nicole Terborg in gesprek met patricia kaersenhout en filmmaker Ida Does, inclusief de onthulling van een nieuw werk van kaersenhout gemaakt voor ZAM Magazine

18.00: Inloop: mogelijkheid tot bezichtigen overzichtstentoonstelling
18.30: start film ‘Le retour des femmes colibris’ van patricia kaersenhout
19.00 – 20.00: Gesprek
20.00: Onthulling portret Winnie Nomzamo Midikizela-Mandela

Journalist Nicole Terborg gaat in gesprek met patricia kaersenhout over het werk dat te zien is in de tentoonstelling. In het tweede deel van het gesprek schuift filmproducent en regisseur Ida Does aan als tafelgast. Het publiek wordt meegenomen in het verhaal over de totstandkoming van de film en de diepere betekenis van de titel, maar ook de tentoonstelling.

De avond wordt afgesloten met de onthulling van een nieuw werk dat kaersenhout maakte in opdracht van ZAM Magazine: een portret van Winnie Nomzamo Madikizela-Mandela.

Still uit Le retour des femmes colibris

Zaterdag 5 november

Museumnacht De Derde Dimensie X CommUnion in samenwerking met The Foundation Hip Hop Academy

18-22.00: Bezichtiging: The Third Dimension patricia kaersenhout
18.00: opening ‘CommUnion’; tweede expositie op locatie
19:00: performance J. Milongo, Rabi Bah, Yohannes Henriksson en Alyson Sillon
19:30-2.00 dansen op locatie met dj John Agesilas (Foundation Hip Hop Academy) en guest

CommUnion nodigt het publiek uit te reflecteren op de filosofische en transcendente aspecten van de dance cyphers – een cirkel van mensen waarin individuen bij toerbeurt zichzelf uiten door middel van dans. Het is een gebruikelijk ritueel bij dansculturen als hip-hop, house en vogueing en lijkt sterk op oude culturele tradities uit vooral Afrika. Bij dance cyphers communiceren de performers en toeschouwers met elkaar om elkaar te verheffen en de fysieke en geestelijke energie met elkaar te delen. De cirkelvorm stimuleert de interactie en betrokkenheid. De performers zijn J. Milongo, Rabi Bah, Yohannes Henriksson en Alyson Sillon.

De dance cyphers kunnen worden gezien als een soort arena of slagveld waar mensen met elkaar strijden. In deze tentoonstelling wordt een andere visie getoond: de dance cyphers als veilige plekken (safe spaces) waar mensen zonder woorden met elkaar uitwisselen en waar individuen gezien, erkend en gevierd kunnen worden door wat ze tonen op de vloer. Het zijn plekken van kracht, gemeenschappelijkheid en spiritualiteit. De getoonde werken in de expositie vertalen de interacties tussen de performers tijdens de dance cyphers en vertellen over de impact die ze hebben op de spiritualiteit van de artiesten en datgene waarin ze geloven. Curator: Sandra Roberts.

Dance cypher

Zaterdag 12 november

Presentatie participatieproject: L’Exemple

15.00 start presentatie

Op verzoek van CBK Zuidoost heeft een groep vrouwen onder leiding van kunstenaar/docent Noémy Beijer beeldend werk gemaakt dat in de context van de expositie wordt gepresenteerd.

‘Wie zijn jullie vrouwelijke voorbeelden en inspiratiebronnen en hoe zou jij die verbeelden?’ was het vertrekpunt van een workshop waarvan het resultaat op deze middag aan het publiek wordt getoond en besproken.

Zaterdag en zondag 19 & 20 November

Forthcoming (Not Yet Here, But Always Been There), performance van Devika Chotoe, in samenwerking met If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution

16:00-17:00: performance

These places of possibility within ourselves are dark, because they are ancient and hidden: they have survived and grown strong through that darkness. Within these deep places, each one of us holds an incredible reserve of creativity and power, of unexamined and unrecorded emotion and feeling. The woman’s place of power within each of us is neither white nor surface: it is dark, it is ancient and it is deep. (Audre Lorde)

Danser, dichter en organisator Devika Chotoe is dit jaar research fellow voor Edition IX – Bodies and Technologies van If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution. In dit kader ontwikkelt Chotoe een performance voor ‘The Third Dimension’ van patricia kaersenhout.

In de performance verblijven lichamen in de donkere periferie van kaersenhouts  werken om onverwerkte emoties, niet opgenomen gevoelens en voorouderlijke verlangens te ontvouwen door middel van collectieve spraak, stem en beweging. De performance gebruikt deze grensgebieden tussen de tentoongestelde werken als een “perspective from the cracks” (Gloria E. Anzaldúa) en richt zich op de samensmelting en gelijktijdigheid van spirituele, culturele, historische en ingebeelde realiteiten.

Centraal in de performance staat Chotoe’s werkwijze met de performers: het activeren van hun belichaamde archieven, om verhalen, spreuken, gezoem, geklaag, beweging en stilte los te maken en bij te dragen aan een aanwezigheid in de ruimte die het publiek uitnodigt over te stappen van visuele waarneming naar affectieve ontvangst.