HomeNieuwsBijlmAIRs Joanneke Meester en Andrea Stultiens
BijlmAIRs Joanneke Meester en Andrea Stultiens
Geplaatst op 12 maart 2021, in
Tentoonstellingen
Joanneke Meester: You are not here
In December 2020 verbleef Joanneke Meester in het BijlmAIR-atelier in Heesterveld. Ze was veel buiten aan het werk waar ze kleine interventies deed met op straat gevonden materialen: kortdurende guerrilla acties waarbij ze de sculpturen dichtbij de plek plaatste waar ze de materialen vond en goed keek naar de (stedelijke) context en hoe het werk hierin past. Zo ontstond een reeks zorgvuldig opgestelde tijdelijke kunstwerken in de openbare ruimte die de toevallige passant kon verwonderen.
De zoektocht naar materialen en het werken op straat zorgden ervoor dat Meester de verschillende buurten in de Bijlmer op speelse wijze kon verkennen en boden haar de gelegenheid om tijdens de lockdown op spontane manier in contact te komen met buurtbewoners. Dit leidde tot grappige en verrassende gesprekken over kunst die verweven waren met persoonlijke anekdotes over het leven in de Bijlmer.
De tijdelijke kunstwerken vormen de basis van ander werk dat Meester in haar atelier gaat maken. Ze fotografeert de werken in hun omgeving en ontleedt de verschillende voorwerpen die gebruikt zijn in de installatie aan de hand van tekeningen.
Andrea Stultiens: Reframing PJU
In januari en februari was fotograaf Andrea Stultiens onze gastkunstenaar. Stultiens werkt sinds 2012 aan een langlopend project rondom foto’s en beeldvorming van het Afrikaanse continent in Nederland aan de hand van de fotocollectie van Paul Julien (1901-2001). Julien fotografeerde tussen 1932 en 1962 in verschillende Afrikaanse gebieden en droeg in belangrijke mate bij aan de beeldvorming van Afrika in Nederland in de vorige eeuw door middel van heel populaire radiopraatjes, geïllustreerde lezingen in het land en publicatie van vier boeken.
Wanneer mogelijk bezoekt Stultiens de gebieden waar Julien doorheen reisde en zoekt ze contact met mensen uit de internationale diaspora om zo, samen, de betekenis, waarde relevante context van de foto’s te herzien. Tijdens haar verblijf in het BijlmAIR-studio sprak ze met mensen in Nederland met een Afrikaanse migratie achtergrond, en heeft ze met drie van hen (kunstenaar Abu Kanu, schrijfster Esther Kamara, en podcast maakster Dija Kabba) een samenwerking opgezet die door zal gaan nadat ze uit de Bijlmer is vertrokken.
Op donderdag 11 mei opent de langverwachte tentoonstelling Knights in Shining Armour (reappropriating the appropiated) bij CBK Zuidoost. Voorafgaand aan de feestelijke start – gehost door The Gang is Beautiful – spreekt Noraly Beyer met curator Claudio Ritfeld en Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij OCW over slavernijverleden, erfgoed, re-appropriatie, pijn, kracht, schuld enRead more
Ze startten in het najaar. De donkere, koude dagen van de winter maakten het zwaar. Maar nu, met het voorjaar in de lucht, is het toch echt klaar: ‘The Botanical Garden of the Bims’, van Merete Richters en Charayda Andeloe. De muurschildering bij Garage Haardstee wordt op 21 april aanstaande op locatie ingewijd met eenRead more