Welkom Today

Geplaatst op , in Kunst op straat

Op het CBK Kunstplein staat is samenwerking met Stichting Paradox en Kwaku Summer Festival een container. In deze container zie je een pop-up tentoonstelling/ fotostudio met werk van leerlingen uit Amsterdam en foto’s van bezoekers tijdens het Kwaku Summer Festival. De fotostudio groeit organisch en zal tot het einde van Kwaku staan.

Meer over het project Welkom Today

In Amsterdam Zuidoost hebben de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Lebohang Tlali en stafmedewerker Educatie Delano Mac Andrew (CBK Zuidoost) het fotografieproject ‘Welkom Today’ begeleidt op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB). De leerlingen van klas 3EF uit het vmbo zijn gedurende drie contactmomenten op sleeptouw genomen; een gezamenlijke kick-off met de leerlingen van het Montessori Lyceum Amsterdam (MLA) en twee lessen in de klas op school.

Welkom Today

Centraal in dit project was de vraag: ‘Zijn er gescheiden werelden in jouw stadsdeel, de plek waar je woont en naar school gaat?’ Laat jouw antwoord zien in de foto’s die je maakt.’  Met een PowerPointpresentatie waren de leerlingen door Lebohang voorzien van een gedegen kader over wat het leven in gescheiden werelden inhield ten tijde van Apartheid in de stad Welkom.
Je kan ook zeggen: Leerlingen werden door Lebohang met een PowerPointpresentatie meegenomen over wat het leven in gescheiden werelden inhield ten tijde van Apartheid in de stad Welkom.

Wat interessant was, is dat bij het bespreken van de uitgangspunten voor hun foto’s, de leerlingen over het geheel genomen een redelijk tot positief beeld schetsten van hun leefomgeving. Zij vonden dat Amsterdam Zuidoost een plek is waar iedereen zich overal kan begeven en waar er een grote mate van vrijheid en samenlevingszin bestaat.

Het is prettig dat leerlingen uit het voortgezet onderwijs ‘redelijk zorgeloos’ kunnen opgroeien en vooral bezig zijn met school en hun eigen jeugdcultuur.  De keerzijde is dat we leven in een tijd dat ‘Black Lives Matter’ en ‘Zwarte Piet is Racisme‘ terugkerende nieuwsitems zijn. Mogen wij als volwassenen concluderen dat onze jeugd redelijk tevreden opgroeit en zich niet bezighoudt met thema’s waar wij mee bezig zijn?

Na de bespreking van allerlei fotografische principes en het gebruik van de camera, gingen de leerlingen – in groepjes – enthousiast naar buiten om de theorie in praktijk te brengen. Dit leverde mooi fotomateriaal op. Helaas werden de eerste en tweede les onderbroken door de meivakantie: de tweede keer dat wij op pad gingen met de leerlingen was een meer sturende rol van de begeleiders nodig om het de vlam van het enthousiasme brandende te houden. Spannend – ook voor de leerlingen – om te zien of er ook materiaal van deze sessie is opgenomen in de tentoonstelling!