The Third Dimension – over het project

Black women inhabit an empty space, a space that overlaps the margins of race and gender, the so-called third space. We inhabit a kind of vacuum of erasure and contradiction sustained by the polarization of the world into blacks on one side and women on the other and us in between. The black female reality is a hybrid phenomenon. A phenomenon that crosses several conceptions of race and gender, our reality can only be approached when these receptive concepts are taken into account.

Uit: ‘Plantation Memory’ van Grada Kilomba

The Third Dimension is de titel van een ambitieus project dat patricia kaersenhout en CBK Zuidoost samen hebben ontwikkeld. Het omvat een solotentoonstelling met één groots nieuw werk, de film Le retour des femmes colibris, en daarnaast een selectie van eerder werk van de kunstenaar. Het verbindende onderwerp van beide onderdelen is een rode draad in het oeuvre van kaersenhout. Zij brengt met haar veelzijdige oeuvre vergeten zwarte vrouwen in beeld en geeft hen op die manier een stem. Haar werk laat zich lezen als een broodnodige correctie op de dominante, witte, koloniale, westers georiënteerde geschiedschrijving waarin bovendien de mannelijke ‘stem’ oververtegenwoordigd is.

The Third Dimension is de tweede in een reeks solotentoonstellingen van CBK Zuidoost. Als tegenhanger van haar reguliere programma in ‘eigen’ huis met vooral groepstentoonstellingen, organiseert de instelling solo’s van ambitieus formaat op een andere locaties in de stad. De eerste solo was in 2019 met Charl Landvreugd. De derde uit de reeks staat gepland voor 2023, met werk van Sharelly Emanuelson. CBK Zuidoost wil op deze manier specifiek inhoud ontwikkelen die de interculturele samenleving van Nederland reflecteert en uitdaagt.

patricia kaersenhout bij haar werk Look Who’s Coming to Dinner Too

Over de kunstenaar:

patricia kaersenhout (Den Helder 1966) onderzoekt in haar werk haar Surinaamse achtergrond in relatie tot haar opvoeding in een West-Europese cultuur. Ze maakt een artistieke reis waarin ze de betekenis van onzichtbaarheid onderzoekt als gevolg van de Afrikaanse diaspora en kolonialisme. De politieke draad in haar werk roept vragen op over veranderingen binnen de huidige Afrikaanse diaspora-bewegingen die ze in verband brengt met feminisme, seksualiteit, racisme en de geschiedenis van de slavernij.

kaersenhout heeft een sociale kunstpraktijk; met haar projecten zet ze (jonge) mannen en vrouwen van kleur in hun kracht en ondersteunt ze gemarginaliseerde mensen. Met haar werk legt ze hun gewiste geschiedenissen bloot en laat ze de beladen keerzijde van de (Europese) geschiedenis zien. Soms gebruikt zij bewust haar lichaam, ziel en geest als een brug, om het publiek te verbinden met verdriet uit het verleden en hen te dwingen de altijd aanwezige pijn van racisme serieus te nemen. Op een manier die dialoog creëert, genezing genereert en zelfs aanleiding kan geven tot vieringen tussen groepen mensen die al meer dan vijfhonderd jaar in geconstrueerde oppositie leven. Ze schept hierdoor ruimte voor degenen die zijn vergeten, geeft hen hun waardigheid terug en creëert transformatie.

kaersenhout heeft een interdisciplinaire kunstpraktijk. Ze exposeert haar werk in musea, kunstinstellingen en culturele platforms over de hele wereld.

Curator: Renske de Jong
Vormgeving en tentoonstellingsbouw: WoodWorks, Warning Studios

Dit project is mogelijk gemaakt door:
Ammodo, Gemeente Amsterdam, afdeling Kunst en Cultuur, Mondriaan Fonds, Monoma